Tuesday, September 29, 2009

Anak Allah...?

Salam

At-Taubah [30] Dan orang-orang Yahudi berkata: Uzair ialah anak Allah dan orang-orang Nasrani berkata: Al-Masih ialah anak Allah. Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran?

1. Nabi Uzair as telah memohon Allah swt menunjukkan bagaimana Allah swt menghidupkan orang yang telah mati. Bukan syak, tapi sekadar ingin tahu. Lalu Allah swt mematikannya dan menghidupkannya 100 tahun kemudian. Kemudian Allah swt tunjuk bagaimana tulang-tulang kaldainya dicantumkan, bersama daging dan belulangnya dan hidup kembali.

2. Beliau kemudian kembali ke kampungnya bertemu pengasuhnya. Pengasuhnya telah buta. Untuk membuktikan beliau adalah Uzair as, dia telah berdoa agar pengasuhnya dapat melihat kembali. Allah swt makbulkan doanya. Namun akhirnya orang kampungnya menganggap Uzair as adalah anak tuhan.

3. Begitu juga dalam agama Kristian, ada 2 kumpulan. Satu mengatakan Isa as itu tuhan, satu lagi mengatakan Isa as itu anak tuhan. Kononnya Allah menjelma dalam tubuh manusia.

At-Taubah [31] Mereka menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih Ibni Mariam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.

4. Kafir Quraisy mengatakan malaikat anak perempuan Allah swt.As-Saffat [149] (Oleh sebab ada di antara kaum musyrik Arab yang mendakwa bahawa malaikat itu anak-anak perempuan Allah) maka bertanyalah (wahai Muhammad) kepada mereka itu: Adilkah mereka membahagi untuk Tuhanmu anak-anak perempuan dan untuk mereka anak-anak lelaki?

[150] Atau adakah mereka hadir sendiri menyaksikan Kami mencipta malaikat-malaikat itu perempuan?

[151] Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya, dengan sebab terpesongnya dari kebenaran, mereka berkata:

[152] Allah beranak; sedang mereka, sesungguhnya adalah orang-orang yang berdusta!

[153] (Patutkah kamu mendakwa bahawa Tuhan mempunyai anak dan anak itu pula ialah anak-anak perempuan yang kamu tidak sukai?) Adakah Tuhan memilih serta mengutamakan anak-anak perempuan dari anak-anak lelaki (sedang kedua-dua jenis itu Dialah yang menciptakannya)?Az-Zukhruf [16] Patutkah tuhan mengambil dari makhluk-makhluk yang diciptakanNya menjadi anak-anak perempuannya dan Dia mengutamakan kamu dengan anak-anak lelaki?

[17] Padahal apabila diberitahu kepada salah seorang dari mereka dengan (berita bahawa dia beroleh anak perempuan seperti) yang dijadikannya sekutu yang sejenis dengan Allah Yang Maha Pemurah, muramlah mukanya sepanjang hari (kerana menanggung dukacita), sedang dia menahan perasaan marahnya dalam hati.

[18] Patutkah (yang dikatakan anak Allah itu jenis perempuan) yang biasanya dididik dan dibesarkan dalam perhiasan, sedang dia semasa berbantah dan bertikam lidah tidak dapat memberikan alasan yang jelas?

[19] Dan mereka pula menyifatkan malaikat yang juga menjadi hamba-hamba Allah Yang Maha Pemurah itu jenis perempuan. Adakah mereka menyaksikan kejadian malaikat itu? Akan dituliskan kata-kata mereka (yang dusta itu) dan mereka akan ditanya kelak (serta akan menerima balasannya).5. Langit hampir pecah kerana manusia tuduh Allah ada anak.Maryam.

[90] Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap.

[91] Kerana mereka mendakwa mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak.

[92] Padahal tiadalah layak bagi (Allah) Ar-Rahman, bahawa Dia mempunyai anak.Nota: Kuliah Maulana Syed Noor Muhammad


* Nota

Pada hari ini orang-orang kuffar telah banyak berpecah lagi & sebegitu juga kitab-kitab mereka diubah dan terus diubah seakan-akan menjadi seperti isi kandungan Al-Quran dari segi maksud.
Salah satu contoh ayat yang diubah & digunakan oleh penganut atau penyebar kristian pada hari ini adalah : Jesus telah menegaskan beliau adalah Nabi yang terakhir, & setelah itu barang sesiapa yang mengaku dia Nabi selepasnya, sesungguhnya orang itu adalah nabi palsu.

Kemudian wujud juga golongan kristian yang menafikan pula tuhan itu ada anak, & mereka berpegang teguh pada ajaran ini, dan berusaha menyebarkan fahaman ini, sedangkan dari Nabi Adam as & dalam Islam perkara ini sudah sedia maklum, dan hanya mereka yang ingkar mengatakan yang sebaliknya.

Adalah penting bagi umat islam disini mengetahui perkara ini agar tidak mudah terpengaruh dengan dakyah mereka lebih-lebih terhadap anak-anak kita yang terdedah pada sumber yang pelbagai, yang bertujuan untuk memesongkan akidah, mengelirukan & menyamakan Islam dengan agama lain.

Wassalam

No comments:

Post a Comment