Friday, September 25, 2009

Syaitan, Syirik dan Taubat...

1. Kadang-kadang sesuatu perkara itu nampak baik, walaupun sebenarnya tidak baik. Syaitan memperlihatkan seolah-olah ianya baik. Namun pada hakikatnya, Syaitan sebenarnya takutkan ALLAH swt. Setelah berjaya mengkafirkan manusia, ia berlepas tangan. Tugasnya selesai disitu.

Anfal [48] Dan (ingatlah) ketika Syaitan memperhiaskan kepada mereka perbuatan mereka (yang salah itu, untuk dipandang elok dan diteruskan), serta menghasut mereka dengan berkata: Pada hari ini tidak ada sesiapa pun dari umat manusia yang dapat mengalahkan kamu dan sesungguhnya aku adalah pelindung dan penolong kamu.
Maka apabila kedua-dua puak (angkatan tentera Islam dan kafir musyrik) masing-masing kelihatan (berhadapan), Syaitan itu berundur ke belakang sambil berkata: Aku berlepas diri dari kamu, kerana aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah dan Allah sangat berat azab seksaNya.

Qaf [27] (Semasa dia dihumbankan ke dalam Neraka Jahanam, dia mendakwa bahawa Syaitanlah yang menjadikan dia sesat; pada saat itu) Syaitan yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: Wahai Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong.

2. Dosa syirik neraka jahanamlah tempat balasan dan transitnya.

An-Nisa [116] Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua) dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.

3. Diberi makan buah berduri (ZAKUM) dan minum air panas mendidih hingga pecah perutnya sebelum disiksa dengan siksaan yang lebih berat lagi.

Saffat [62] Manakah yang lebih baik, limpah kurniaan yang termaklum itu atau pokok zaqqum? [63] Sesungguhnya Kami jadikan pokok zaqqum itu satu ujian bagi orang-orang yang zalim (di dunia dan azab seksa bagi mereka di akhirat). [64] Sebenarnya ia sebatang pohon yang tumbuh di dasar Neraka yang marak menjulang. [65] Buahnya seolah-olah kepala Syaitan-syaitan. [66] Maka sudah tentu mereka akan makan dari buahnya (sekalipun pahit dan busuk), sehingga mereka memenuhi perut darinya. [67] Kemudian, sesungguhnya mereka akan beroleh lagi (selain itu) satu minuman campuran dari air panas yang menggelegak. [68] Setelah (mereka dibawa minum) maka tempat kembali mereka tetaplah ke dalam Neraka yang menjulang-julang.

4. Banyakkan bertaubat, samada melalui solat, istigfar, menahan dari melakukan dosa-dosa dan tidak mengulangi lagi dosa lampau. Bertaubat itu boleh "cancelkan" dosa-dosa kita yang lalu. Boleh bertaubat dengan mengerjakan solat sunat dan istigfar, baca quran, zikir dan bermacam-macam kebaikan. Sabda Baginda saw : mafhumnya: "Hendaklah kamu bertaqwa di mana sahaja kamu berada. Ikutilah setiap kejahatan (yang kamu lakukan) dengan kebaikan, moga-moga kebaikan itu akan menghapuskan kejahatan. Bergaullah dengan manusia dengan akhlak yang baik." (Riwayat At Tirmidzi dan Ahmad)

5. Moga-moga ALLAH swt selamatkan kita dan bantu semua orang ISLAM balik ke pangkal jalan.

Nota: Kuliah Maulana Syed Noor Muhammad

wAllahu 'alam

MUTIARA HIKMAH:

Allah SWT tidak melihat kepada fizikal atau rupa paras kamu. Sesungguhnya Allah hanya melihat kepada hati dan perbuatan kamu. (Hadis riwayat Muslim).

No comments:

Post a Comment